eerste stageweek - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lauren Florisson - WaarBenJij.nu eerste stageweek - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lauren Florisson - WaarBenJij.nu

eerste stageweek

Door: Lauren

Blijf op de hoogte en volg Lauren

06 September 2013 | Australië, Sydney

Mijn eerste stageweek is voorbij gevlogen en ik heb de dierentuin in vogelvlucht gezien, vrijwel alles achter de schermen gezien, met verschillende dieren op de foto gestaan en mijn eerste project te pakken. Ik denk dat ik nu ook alles maar eens even rustig uit ga typen en het dag voor dag ga nemen.

Ten eerste Taronga Zoo is geweldig, super mooie dierentuin, fantastische mensen om mee te werken en het uitzicht, dat kan ik niet eens beschrijven. Omdat Taronga op een heuvel is gebouwd kan je vanaf elke kant dan ook een practig uitizcht op de skyline van Sydney verwachten met het opera house en de harbour bridge erbij. (zie de weinige foto's op facebook)

Om bij het begin te beginnen: maandag werd ik opgepikt door de senior curator omdat zij toevallig langs Dee Why kwam. Natuurlijk helemaal fantastisch en super aardig. Toen ik aankwam eerst kennis gemaakt met het team, een heleboel namen en gezichten te onthouden. Ik zit in een hoekje met mijn eigen buro maar aangezien de helft van de programma's op mijn computer niet werken mag ik zolang het kantoor lenen van een andere curator, dus ik ben tevreden voor een eerste stageweek. Taronga heeft 4 curatoren en dan de senior curator. Hele slimme mensen die heel veel weten over de verschillende diersoorten en mooie kansen om meer te leren.
In de middag heb ik een crash course gekregen door ZIMS en SPARKS. Voor diegene onder ons zonder dier managment ervaring, dat zijn programma's waarin alle dieren beschreven staan van vrijwel alle dierentuinen ter wereld, van de geboorte, tot de sterfte en de locatie waar de dieren zich bevinden en dergelijke. Dus veel informatie de eerste dag.

Op dinsdag ging ik met de bus naar het werk wat ongeveer 20 minuten duurt. Daarnog nog 20 monuten lopen om op mijn werk te komen. In de ochtend eerste alle procedures doorgenomen zodat ik een beetje inzicht zou hebben in wat je moet doen als er een dier ontsnapt of als er brand uitbreekt of in verband met een bommelding. Daarna naar de seal en vogel show geweest en heel snel door de dierentuin gelopen. In de middag heel kort gekeken naar mogelijk projecten. Op dit moment ga ik werken aan een project om de gemiddelde leeftijd van de dieren uit te rekenen. Dus kijken naar hoe oud ze kunnen worden en hoe de dierentuin de dieren die boven de gemiddelde leeftijd zitten goed kan verzorgen en rekening kan houden met gebreken zoals mindere mobiliteit en andere dingen. De vorige stagaire heeft dit gedaan voor vrijwel alle dieren in Western Plains Zoo, Taronga's sister zoo in Dubbo.

Op woensdag kennis gemaakt met de mensen van ZAA. ZAA is de overkoepelende organisatie van dierentuinen in Auralasia. Ik ga parttime voor hun stagelopen maar ik weet nog niet op welke dagen of welke projecten. Voor de rest geprobeerd om alle data te verkijgen voor mijn eigen project dus een boel heen en weer geloop en alle programma's op mijn eigen computer werkend te krijgen dus een boel heen en weer gebel. In de middag zijn we gaan kijken achter de schermen bij de roofdieren en de exoten, dus de gorilla's en chimpansees. Voor de chimpansees moesten we een mondkapje op, best wel vreemd maar goed. Prachtige dieren om te zien. Ook ben ik samen met een giraffe op de foto geweest.

Op donderdag ben ik verder gegaan met de data te verwerken voor mijn project, wat inhoud om alle gegevens na te lopen in Sparks om te kijken of de leeftijden wel kloppen. Leuk werk maar heel veel heen en weer geklik en heel veel opzoekwerk. Beetje geestdodend na een tijdje maar ik heb nu wel alle data. In de middag ben ik samen met Mica achter de schermen gaan kijken bij de seals en bij de vogelshow. Ik kan alleen maar zeggen, wow. Wat een geregel en geloop, vooral bij de vogelshow. De mensen achter de schermen moeten de vogels vrijlaten en weer opvangen die meedoen in de show. En ze doen het echt fantastisch. Super om te zien en dan tijdens deze hectisch tijd (vogelshow duurt maar 30 minuten) namen ze ook nog de tijd om ons alles uit te leggen, echt geweldig. Bij de seal show ben ik op de foto geweest met een Australian fur seal. Heel mooi beest en daarna lekker stinken naar vis.
We zijn ook nog gaan kijken bij de kinderboerderij van de dierentuin waar ze geiten, schapen en dergelijk hebben. Ook nog Tasmanische Devils gezien.

Vandaag staat op de planning om bij de reptielen en bij de koala's te gaan kijken en waar ik het meeste zin in heb: met een koala op de foto te gaan.

Dus mijn eerste stageweek is meer dan geslaagd.

En foto's, ja ik weet het, zo snel mogelijk, ik beloof het

  • 06 September 2013 - 08:07

    Bertie:

    Klinkt goed allemaal!

  • 06 September 2013 - 11:33

    Tanja:

    Jeeeeeej, klinkt allemaal super!

  • 14 September 2013 - 16:28

    Ton Florisson:

    Wat een geweldig verhaal en dynamische start van je stage! Ik ben zelfs een tikje (veel) jaloers, wanneer ik lees hoe mooi de omgeving is, hoe aardig de collega's en interessant de dieren. Volgens mij is dat voor jou constant kicken! Ik gun je dat van harte, lieve Lauren.
    Dikke poen vaan pap.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Lauren

Op dit moment ben ik bezig met een master studie in Engeland over conservatie en behoud van dieren in een dierentuin gerelateerde setting. Mijn passie is dieren en alles wat daar een beetje bij komt kijken. Deze passie heeft me al in Australie, Belgie, Nederland, Verenigde Staten en het Verenigd Koningkrijk gebracht. En we houden niet op. Daarnaast hou ik van reizen en staan er dus nog een behoorlijk aantal plekken op mijn bucketlist die ik graag nog wil gaan bezoeken.

Actief sinds 22 Maart 2009
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 19674

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2015 - 01 November 2016

Master

15 Augustus 2013 - 18 Februari 2014

Majorstage

18 April 2012 - 09 Mei 2012

Roadtrip to the other side of the world

11 Mei 2009 - 20 Juli 2009

mijn stage in eigen land:P

Landen bezocht: